Enklere og tryggere fullmakter i offentlig sektor
Å handle på vegne av andre er en naturlig del av livet – som forelder, verge, pårørende eller representant for en virksomhet. I dag er dette ofte komplisert med ulike løsninger på tvers av offentlig sektor. En bred utredning har kartlagt behovene og utfordringene på tvers av sektorer, og peker på veien videre mot en nasjonal løsning for innbyggere.
Vi skal gjøre det enkelt, sikkert og forutsigbart å opptre på vegne av andre i offentlig sektor.
Det betyr at:
Det skal være enkelt for representanter å få tilgang til tjenester på vegne av andre
I dag er det komplisert for foreldre, verger eller andre som handler på vegne av noen å bruke digitale tjenester. Mange deler eID, noe som er både utrygt og ulovlig. Målet er å lage en løsning der representanter får sikker og enkel tilgang uten omveier – uansett hvilken sektor eller tjeneste det gjelder.
Det skal være enkelt å opprette, endre og avslutte fullmakter
Å gi en fullmakt er ofte tungvint og krever ulike skjemaer og prosesser hos forskjellige aktører. Det finnes ingen samlet oversikt, og brukere må ofte gjenta samme prosess flere ganger. Vi skal gjøre det mulig å opprette, endre og avslutte fullmakter digitalt, fra ett sted med tydelig oversikt og kontroll for den som gir fullmakten.
Det skal være enkelt for tjenesteytere å forvalte representasjonsforhold på tvers av sektorer
Offentlige og private tjenesteytere bruker mye tid på manuelle kontroller for å sjekke om en representant har rett til å handle på vegne av en annen. Det finnes ingen felles standard eller register. Målet er å gi tjenesteytere en trygg og effektiv måte å slå opp og bruke gyldige representasjonsforhold, slik at tjenester kan leveres raskere og med høyere kvalitet.
Vi jobber mot en nasjonal løsning for digital representasjon:
Ofte stilte spørsmål
Med digital fullmakt menes muligheten for å opptre eller gjøre noe på vegne av andre i en digital løsning.
En digital fullmaktløsning skal dekke mange ulike typer fullmakter.
Det kan være fullmakter man har i kraft av en gitt rolle. Et eksempel her er foreldre, som har alle fullmakter for sine barn frem til de når en viss alder.
Vergemål er en annen slik rolle, hvor en verge får fullmakt til å opptre på vegne av en vergehaver for definerte tjenester.
Og så er det det vi kaller frivillige fullmakter, altså der hvor en person gir fra seg en fullmakt til noen de ønsker skal opptre på egne vegne. Det kan være så enkelt som at man ønsker at et familiemedlem skal ordne med skattemeldingen sin, eller det kan være større omfang som å representere overfor Nav i pågående saker.
Det eksisterer flere løsninger på sektor- eller virksomhetsnivå i dag.
- Altinn autorisasjon forvaltes av Digdir og er en fellesløsning for fullmakter for virksomheter og personer. Den er mest utbygd med funksjonalitet for virksomheter, men brukes også for å la privatpersoner gi andre tilgang til egne skattedata.
- Helse har en løsning for å gi fullmakter for bruk av Helsenorge. Det er også en løsning under utvikling for andre fullmakter, først ut er fullmakt for å hente medisiner på apotek. Det er også etablert støtte for at foreldre kan bruke løsningen på vegne av egne barn.
- NAV har lagt til rette for at en bruker kan avgi en fullmakt digitalt, men det er foreløpig ikke mulig å bruke denne til digitale tjenester.
- Utdanningssektoren har samtykkeløsninger for foreldre knyttet til Feide.
- Bankene har fullmaktløsning for å kunne gi tilgang til nettbank.
Det å kunne la seg bli representert av andre, for eksempel opp mot offentlig forvaltning, er en lovfestet rettighet blant annet i Forvaltningsloven. Et annet eksempel er verger, som har fått tildelt et ansvar for å opptre på vegne av sin(e) vergehaver(e) på spesifikke områder.
Der man tidligere møtte opp på et kontor med en skriftlig fullmakt hvor en person vurderte denne manuelt, må man i dag stort sett oppsøke tjenestene digitalt. Selv om dette har vært lovregulert i lang tid, har man ikke klart å legge til rette for at dette er mulig å få til digitalt i noen særlig grad. En av grunnene er at det er komplisert å lage løsninger som avgrenser en fullmakt til akkurat det den skal gjelde for.
- Digdir holder på med å videreutvikle Altinn autorisasjon som en fullmaktløsning for innbyggere. Denne løsningen er i utgangspunktet laget som for tilgangsstyring for virksomheter. Fullmakt for innbygger har mye til felles med dette, og Altinn Autorisasjon er derfor godt egnet for å videreutvikles for å støtte også dette behovet.
- Det er svært viktig at alle de ulike etatene som jobber med representasjon samarbeider slik at vi får til gode løsninger for brukeren.
- Samtidig med at etatene utvikler sine løsninger, jobber vi i fellesskap med å etablere et felles målbilde som skal si noe om hvordan vi skal videreutvikle de ulike løsningene på området.
- Vi har jobbet sammen siden starten av 2025, med ambisjon om å levere målbildet i starten av 2026.
- Et målbilde er svært viktig for å få en felles forståelse for hvordan dette området må videreutvikles til brukerens beste.
- Hva består en nasjonal felles infrastruktur for fullmakt og representasjon av?
- Hva skal løses lokalt i virksomhetene, sektorene, og hva skal løses i en nasjonal Infrastruktur?
- Hvordan skaper vi sammenheng mellom fagsystem, sektorløsninger og en nasjonal infrastruktur?
- Hvordan skal en nasjonal infrastruktur håndtere behovene til de ikke-digitale?
Idag finnes det flere løsninger idag, blant annet har helsenorge og Nav egne løsninger for representasjon til sine tjenester. I tillegg har vi Altinn Autorisasjon, som skal utvikles til å bli en nasjonal fullmaktsløsning.
Det er et klart mål at brukeren kan få en samlet oversikt over alle sine representasjonsforhold ett sted, uavhengig av hvor fullmakten gjelder.
Det er foreløpig ikke avklart hvordan disse ulike løsningene skal knyttes sammen for at vi skal nå det målet.
- Digdir ser for seg å levere en første versjon av en fullmaktsløsning for innbygger iløpet av 2026.
Løsningen tar utgangspunkt i Altinn Autorisasjon, som allerede brukes i stort omfang for tilgangsstyring der man opptrer på vegne av en virksomhet. Men det er også mulig å bruke det for innbyggertjenester, slik Skatteetaten har gjort det på “Min Skatt”.
- I starten av året (Q1) får vi på plass ny brukerflate i Altinn Autorisasjon for administrasjon av egne fullmakter. Dette vil forbedre brukervennligheten i løsningen. Som en del av dette kommer vil det bli mulig å for virksomhetene å begynne å bruke vergemål og foreldreansvar til sine tjenester.
- 1. januar 2027 har vi etablert en første versjon av det vi kan kalle “Digital fullmakt for innbygger” basert på Altinn Autorisasjon. Det innebærer at løsningen har egen finansieringsmodell og er tilgjengelig for alle offentlige virksomheter utenfor Altinn.
- Løsningen vil i første omgang ikke samhandle med for eksempel løsningene til Nav og Helsenorge. Dette må på plass for å få en samlet oversikt over representasjonsforhold, men vil ikke være en del av den første leveransen.
- Det må også jobbes videre med hvordan de ikke-digitale innbyggerne skal håndteres. Det handler om hvordan man skal kunne registrere fullmakter som avgis på andre måter enn gjennom en digital løsning, og det vil handle om hvem som har ansvaret for det. Skal en fellesløsning ha et slikt ansvar, eller må de ikke-digitale henvende seg til den enkelte etat for å få registrert sine fullmakter?
- Det har også vært et mål at private virksomheter skal kunne bruke en nasjonal fellesløsning. Dette vil heller ikke omfattes av en første versjon.
- I tillegg vil det være en rekke andre funksjonelle behov som helt sikkert må utvikles, men som ikke vil være på plass innen den første versjonen er klar.
- Det jobbes med å lage en roadmap for den langsiktige utviklingen. Denne er ikke klar enda.