Samtale med markedsansvarlig Mari Jøndahl, avdelingsdirektører Nina Olsen Munthe og Andreas Rafaelsen fra Digdir.
Transkripsjon:
(VIGNETT)
MARI JØNDAHL: Velkommen til en ny podkast-episode fra Digdir. Mitt navn er Mari Jøndahl, og jeg leder marked i Digdir og i dagens podkast så skal vi snakke litt om noe som skjer hver høst her i Digdir. Nemlig at vi gjennomfører en heldigital konferanse som vi kaller for Brukerrådet. Hva konferansen er og hvem den er for. Det skal vi komme litt nærmere innpå, men aller først så har jeg lyst til å si velkommen til mine to gjester. Det er Nina Olsen Munthe som er fungerende avdelingsdirektør for felles løsningene. Hei, Nina!
NINA OLSEN MUNTHE: Hei hei, Mari.
MARI JØNDAHL: Og så har jeg med meg Andreas Rafaelsen, avdelingsdirektør for Brukeropplevelse og datadeling hos oss. Velkommen!
ANDREAS RAFAELSEN: Takk!
MARI JØNDAHL: I Digdir så jobber vi jo både fra Oslo, Leikanger og Brønnøysund, og det gjør vi også i dagens podkast. Nina, hun sitter på Leikanger, Andreas i Brønnøysund, og jeg sitter på kontoret i Oslo.
MARI JØNDAHL: Brukerrådet, det er en heldigital konferanse, og det er en møteplass som vi har for våre kunder og leverandører. Her presenterer vi utviklingsplaner for fellesløsningene. Vi prøver å få fram gode eksempler på bruk. Og vi inviterer til innspill og diskusjon. Og årets brukerråd skjer til høsten, 19.–20. september. Jeg har lyst til å starte med deg, Nina. Hvorfor gjør vi dette? Hvorfor er Brukerrådet viktig?
NINA OLSEN MUNTHE: Ja, Brukerrådet for oss er veldig viktig. Det er vår møteplass hvor vi kan synliggjøre disse fellesløsningene som vi har ansvaret for. Og de lager jo vi ikke for oss selv. De lager vi nettopp for at de skal brukes der ute av offentlige virksomheter. Så her får vi presentert det vi har gjort i løsningene. Vi får presentert det vi tenker at vi skal utvikle framover, og vi får også muligheten til å få innspill fra virksomhetene på hva de er opptatt av, og vi får også vist helt konkrete måter å bruke løsningene på. Det får vi veldig gode tilbakemeldinger på. Å få tips og triks til hvordan løsningene kan brukes, og nå når vi også nå gjør det digitalt, så er nedslagsfeltet så ekstremt mye større, så vi får møtt mange.
MARI JØNDAHL: Andreas, hva tenker du?
ANDREAS RAFAELSEN: Det er som Nina trekker frem - det er også en anledning til å trekke frem diskusjoner rundt de store trendene som også påvirker fellesløsninger og samfunnsutviklingen. Og hvordan fellesløsningene utvikler seg sett opp mot det. Det skjer noe hele tida på det området vi jobber i som fellesløsningene må henge med på.
MARI JØNDAHL: Ja, det skjer jo utrolig mye, og vi har jo en skikkelig stor brukermasse. Vi er vel godt over 1300 offentlige virksomheter - statlige, kommunale, fylkeskommunale - som på en eller annen måte bruker løsningene våre, også leverandører. Å gjennomføre det digitalt har jo blitt ganske viktig, egentlig.
NINA OLSEN MUNTHE: Veldig viktig! Slik som Andreas sier, at vi kan få disse gode strategiske diskusjonene. Involvere virksomheter som vi vet er opptatt av det. Det er viktig for oss, for vi kan ikke holde på med dette i et vakuum. Vi er helt avhengige av å få opp tanker og ideer fra de som bruker løsningene og hvordan de tenker at dette skal se ut fremover.
MARI JØNDAHL: Ja, for vi har jo allerede vært litt inne på det, ikke sant? Dette er til for kundene våre og leverandørene som bygger løsninger ut til offentlig sektor. Litt konkret da, hvis du sitter og jobber i en virksomhet et eller annet sted. Hvem er Brukerrådet relevant for? Er det relevant for de som sitter å jobbe med utvikling og koder? Eller er det relevant for en som sitter på arkivet? Hvem er det vi ønsker skal komme og høre på oss?
NINA OLSEN MUNTHE: Jeg vil å si alle, men det er jo klart at det vi får vil kanskje begrense oss til kommuner, statlige virksomheter. Helse. Leverandører som leverer tjenester til offentlig sektor. Vil du skyte inn noe, Andreas?
ANDREAS RAFAELSEN: Det er mange av fellesløsninger som etter hvert brukes i tjenestekjeden der også. Private virksomheter som er involvert på ulike områder, spesielt finanssektoren har vært blant store brukere av fellesløsninger. Bildet utvikler seg, og det er aktuelle problemstillinger både for næringsliv og innbyggere på Brukerrådet.
NINA OLSEN MUNTHE: Jeg tenker nedslagsfeltet er for alle som jobber i offentlig sektor, enten du er leder eller jobber med digitalisering, eller jobber tett på dine brukere. Fordi at her kan du få mange tips og triks som du kan ta med deg inn i diskusjonene på hvordan din virksomhet skal forenkle, forbedre og fornye seg. Og nå som det er digitalt, så er det på måte heller ingen begrensning. Før det var kanskje noen få som fikk lov å reise. Nå er det mulighet for alle til å lytte til dette, og jeg tror de fleste som jobber i offentlig sektor er opptatte av digitalisering på en annen måte, enten om du er teknolog eller om du er leder eller mellomleder, eller for eksempel sitter på en brukerstøtte og har dialogen med publikum.
MARI JØNDAHL: Absolutt! Jobber du med digitalisering - treffer det hverdagen din - så bør du få med deg dette for å bli inspirert og informert om ting som skjer. Og så er det muligheter til å stille spørsmål på denne dagen og være en del av Brukerrådet, selv om det går digitalt. Vi kommer til å sitte beredt og klare til å svare på spørsmål og hjelpe dere videre. Så jeg håper folk tar den utfordringen.
MARI JØNDAHL: I Digdir så har vi jo flere konferanser, og en annen konferanse vi har er Digitaliseringskonferansen. Det er jo en fysisk og en digital - en hybrid konferanse - og den finner jo sted nå i slutten av mai og begynnelsen av juni. Og overskriften på den konferansen er "Tøffere tider - tid for lagspill - og da har jeg lyst å høre med dere. Hvordan tenker dere at vi følger opp det når vi kommer med Brukerrådet i september? Andreas?
ANDREAS RAFAELSEN: Jeg tenker at vi i stor grad oppfordrer og inviterer til et større samarbeid rundt utviklingen av fellesløsninger og rundt bruken av dem, og oppfordre virksomheter til å bidra inn i utviklingen av fellesløsninger. Fordi vi alle merker at det er strammere tider, det er sannsynligvis mindre budsjetter for mange. Og vi må finne nye måter å jobbe sammen på som gjør at vi løser oppgavene i fellesskap i større grad. Det er også sånn at vi merker samfunnsutviklingen, hvor vi blir flere eldre, færre yngre tilgang på kompetanse og ressurser. Det er også en utfordring for flere av oss. I sesjonene vi har på Brukerrådet vil vi også snakke om hvordan andre virksomheter kan jobbe sammen med oss. For å forbedre og jobbe med fellesløsninger vil være et viktig aspekt.
MARI JØNDAHL: Ja, for vi er i et sånt stort moderniseringsløp nå rundt Altinn-plattformen og hvordan den nye Altinn-plattformen blir, og hvordan vi tenker rundt den inviterer til samarbeid på en ganske revolusjonerende måte, er min påstand i forhold til hvordan vi har jobbet tidligere. Så her vil jo være utrolig relevant for mange å komme og høre på?
ANDREAS RAFAELSEN: Absolutt! Vi jobber med en modernisering på en helt annen måte enn det man har gjort tidligere med at alt gjøres åpent. At vi tar imot bidrag ifra andre, både den som bruker løsninger, men også partnere utenfor. Og det gjør jo at vi, underveis, når vi moderniserer Altinn og flytter løsninger fra tidligere versjoner til nye, så kan det i større grad lages i samarbeid med andre virksomheter som bruker dem.
NINA OLSEN MUNTHE: Og så tenker jeg at tøffere tider så er det jo nettopp da man bør ta i bruk disse fellesløsninger. Jeg tenker det er en løsning på problemet eller utfordringen. At vi har løsninger som er enkle å ta i bruk, og virksomheter kan ta inn i sin tjenesteutvikling. Det å få større fokus og vise mulighetene som ligger i disse løsningene. Det tror jeg er viktig, og der er Brukerrådet en viktig arena. I og med at vi går mere ned i grøten, så er jo det en viktig arena for å nettopp synliggjøre det. På Digitaliseringskonferansen vil digitalt utenforskap også være tema. Der er også fellesløsningene et viktig bidrag. Det gjør jo at det blir enklere for oss som brukere. Vi bruker noe som er kjent. Og det er jo en viktig del av løsningen.
MARI JØNDAHL: Definitivt! Det er en viktig del av det å inkludere flere i digitaliseringen. At det er gjenkjennbart og trygt for de som eventuelt føler det er vanskelig å gå inne det digitale rommet. Og det med tøffere tider det handler om både om mindre penger. Men det handler også om vanskeligere tilgang til ressurser. Og da er jo gjenbruk, og det å la seg inspirere av digitale tjenester som er laget av andre som kan gjenbrukes og sørge for at man bruker de fellesløsninger som er tilgjengelige og forstår hvilke endringer som kommer fremover. Sånn at det kan passe inn i behovene vi har. Men nå er det jo en liten stund til september, og vi er i full gang med å få på plass hvordan disse to dagene skal fylles med innhold. Men skulle vi sagt litte grann, Nina, om hvordan vi jobbe med denne agendaen?
NINA OLSEN MUNTHE: Agendaen blir til sammen med flinke folk i organisasjonen vår. Vi har jo en rekke personer som har ansvaret for de ulike produktene. Det er viktig å få fram. Selv om en del ikke er klart, så er det helt sikkert at hvert produkt får sitt spor med informasjon, og ut ifra de dialogene som disse har med virksomhetene. Så klarer vi å få opp gode tema til de ulike produktene. Det er også mulig for virksomhetene, og det ønsker vi jo svært gjerne, og vi utfordrer eller oppfordrer til, å melde inn tema man ønsker skal bli diskutert, eller at man har gjort noe smart med løsningene som vi selvfølgelig gjerne ha innspill på det. Samtidig så er du, Mari og marked, mye ute hos kundene. Dere fanger opp en del av disse gode historiene. Det er i dialogen ute med kundene og ellers det vi ser av bruk, som er med på å lage dette programmet.
MARI JØNDAHLl: Absolutt" Så her vil vi bare oppfordre til og komme med innspill. Vi vil ha gode brukerhistorier, vi løfter de gjerne fram. Vi vil ha problemstillinger som vi kan forsøke å enten sette på agendaen eller svare ut. Og noe av det aller beste med offentlig sektor er jo at vi kan dele. Dele, dele, dele, dele og gjenbruke. Det er det vi ønsker å få til med med Brukerrådet. Skulle vi da ha avsluttet med en sånn liten appell? Hva er det vi vil at de som hører på nå skal gjøre etter at de har hørt på podkasten?
NINA OLSEN MUNTHE: Og nå er det å være først og fremst spre det glade budskap i sin egen virksomhet. Komme seg til påmeldingssiden og melde seg på. Du sa det jo innledningsvis. Det er gratis! Her trenger man ikke å bruke mye tid og energi på å avklare med nærmeste leder. Og ikke minst det å markedsføre det med sine. Ja, huske 19. og 20. september.
ANDREAS RAFAELSEN: Sette av tiden!
NINA OLSEN MUNTHE: Ja, det kan du gjøre allerede nå. Og så finner du mer informasjon på samarbeid.digdir.no. Er ikke det sant?
MARI JØNDAHL: Jo!
ANDREAS RAFAELSEN: Ja!
NINA OLSEN MUNTHE: Lett!
ANDREAS RAFAELSEN: Lik og del!
NINA OLSEN MUNTHE: Lik og del, ja!
MARI JØNDAHL: Men dette er kjempefint! Vi gleder oss veldig til september. Dette er alltid et høydepunkt for oss, og vi håper at det er mange som melder seg på og engasjerer seg i innholdet som vi skal forsøke å få fram. Da lurer jeg på om jeg skal si tusen takk, jeg! Det var hyggelig å prate med dere, så da sier vi bare takk for oss for denne gang.
(VIGNETT)