(VIGNETT)
ARE KVISTAD: Det er vår, snart nærmer vi oss sommeren, men i dag skal vi snakke om et arrangement som skal gå av stabelen til høsten, nemlig Brukerrådet for fellesløsningene. Klarer vi å samle 1500 deltakere også i år?
Velkommen til en ny podkastepisode fra Digdir. Jeg heter Are Kvistad og har med meg kollega Nina Olsen Munthe som er seksjonssjef for marked og tjenesteoppfølging her i Digdir. Fordi vi skal snakke om Brukerrådet som går av stabelen 28. og 29. september. Det er det jo en stund til, men du kan melde deg på allerede nå. Og det er det en god grunn til, fordi dette er et godt befestet arrangement som mange vet at de skal delta på - før programmet er klart. Og Nina, først: Brukerrådet er jo blitt en stor suksess og vi har hatt et par år der dette har foregått heldigitalt. I fjor var vi vel oppe i 1400 deltakere?
NINA OLSEN MUNTHE: Ja, Are, det stemmer. Og det er klart at med at vi har fått gjennomført dette digitalt, så har vi jo truffet på en mye større del av offentlig sektor og vår målgruppe. Og vi arrangerer også Brukerrådet digitalt for tredje gang. Og de gangene vi har hatt det digitalt, har vi fått veldig gode tilbakemeldinger på innholdet. Det stiller selvfølgelig veldig høye krav til årets Brukerråd. Men vi setter også høye krav til oss selv. Så det målet der, med så mange deltakere og ikke minst oss fornøyde deltakere, det har jeg stor tro på.
ARE: Jeg sa et par år, men vi har hatt det tre ganger digitalt. Men hva er greia med Brukerrådet som gjør at det trekker så mange deltakere fra hele landet og virksomheter år etter år?
NINA: Ja, dette er jo som sagt en veldig viktig arena for oss for å møte de kundene som bruker våre fellesløsninger. Det er en arena hvor vi kan vise fram løsningene som vi har ansvar for, og hva de blir brukt til. Vi har også et stort behov, tenker jeg, for kundene våre og vise hva dette bidrar til både til å forenkle, fornye og forbedre offentlig sektor. Og det er jo også et møtepunkt hvor vi kan få tilbakemeldinger og innspill på hva som fungerer ikke fungerer. Det er jo greit... Selvsagt er det blitt et stort arrangement og det går digitalt. Men vi legger jo opp til at de som følger med kan stille spørsmål og få svar underveis.
ARE: Ja, for vi har hatt en løsning for digital dialog, og det har fungert bra, det?
NINA: Det har fungert bra. Vi ser at vi har absolutt et forbedringspotensial, så det skal vi ta med oss nå inn i planleggingen av årets Brukerråd.
ARE: Ja, årets Brukerråd - hva skjer i år?
NINA: Overskriften er "Fra smarte byggeklosser til sammenhengende tjenester". Som du sa innledningsvis, er vi fortsatt på planleggingsstadiet med programmet. Men det jeg kan si, er at det dette går over samme lest som de to siste gangene vi har arrangerte det digitalt. Det går over to dager med en litt overordna del på dag en. Og vi skal gå mer i dypdykk på produktene våre på dag to. Vi kommer til å vise hvordan løsningene kan brukes i sammenheng, og det gjelder både internt i en virksomhet og også på tvers av virksomheter. Vi leter etter gode brukerhistorier fra virksomhetene, og det trenger vi flere av. Så dette er jo også en fin måte å kunne oppfordre til å få meldt inn gode historier til oss.
Torgeir Waterhouse var vår konferansier i fjor. Han blir også med oss i år på dag en. Og så vil Mari Jøndal, som er vår markedssjef i Digdir, lede oss gjennom dag to.
ARE: Dette med brukerhistorier - det betyr altså virksomheter som bruker fellesløsninger og som kan fortelle eksempler på hvordan disse har løst de behovene de har. Ja, hvem er hovedmålgruppe for Brukerrådet - er det kun offentlige virksomheter og kommuner?
NINA: Ja, i hovedsak så er det det, statlige virksomheter og kommuner, fylkeskommuner, helse, utdanning, og selvfølgelig også leverandørene til kundene. De er også deltakere på Brukerrådet.
ARE: Vi snakker som fellesløsningene, digitale byggeklosser. Det er lett å tenke på det som dataløsninger som kommuner etater kan plukke fra hylle, hyllevare. Men det vel mer enn det?
NINA: Ja, men det er riktig. Det er jo som en slags hyllevare. Vi lager løsninger som vi ser at mange har behov for. Og da har jeg lyst å trekke fram men kanskje litt kjedelig, men en utrolig viktig løsning som ID-porten. For ti år siden laget vi en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester. Bare tenk på hva det ville kostet hvis hver og en virksomhet skulle ha laget og håndtert dette for seg selv. Fellesløsninger som ID-porten er jo også en viktig del av forenklingen for innbygger. Du bruker noe som er kjent, og så skaper det få hindringer for meg når jeg bruker offentlige tjenester. Nå er det over 1500 offentlige tjenester virksomheter som bruker ID-porten, og til og med nå april er det gjennomført over 120 millioner innlogginger til offentlige tjenester. Det er jo ganske utrolig. Og det sier også noe om digitaliseringstakten. For da betyr det jo at mange tjenester hvertfall er digitalisert i forhold til at du må logge deg inn. Og så har jeg lyst til å nevne eSignering, en veldig enkel løsning å ta i bruk, og den forenkler både for virksomheten og for den som skal signere. Da gjør du det digitalt. Og i år har er over 600 000 dokumenter signert og digitalt. Det er jo i hovedsak tilsettingspapirer. Og tenk hvor mange penger man sparer på det, og tid, ikke minst. Og jeg tenker at sånne type løsninger er viktig for at innbygger skal kunne oppleve en digital sektor. Og ikke minst er dette også gjenbruk i praksis.
ARE: Vi har mange digital-konferanser, IT-konferanser gjennom året. Hva skiller Brukerrådet fra andre type konferanser?
NINA: Jeg tenker at vi er ganske konkrete og "ned i grøten", med case og fortellinger om hvordan løsningene faktisk brukes. Og det er jo det vi ser også at deltagerne liker. De etterspør mer og flere brukerhistorier og at vi da blander sammen det vi har gjort, planer fremover og også inviterer virksomheter inn selv til å presentere sine case. Det tror jeg er det som gjør at dette blir en suksess.
Are: Ja, for to viktig stikkord her er vel akkurat det brukeren og behov.
NINA: Jepp, det er det, og vi ønsker gjerne innspill.
ARE: Er det sånn at Brukerrådet også kan være til inspirasjon og idéer til nye løsninger? For vi vet vel at en del av dem som er deltakere, for eksempel IT-folk i kommunene, kanskje ikke har all verdens ressurser rundt seg men som trenger innspill og inspirasjon til det nye måte å levere tjenester på?
NINA: Absolutt. Og vi har jo med oss de flinke folka våre på Brukerrådet. Og når det kommer spørsmål og innspill, så tar de det med seg hjem tilbake og tenker ut nye smarte måter å bruke løsningene på.
ARE: Så oppfordringen er nå at...?
NINA: Ja, nå er det å melde seg på! Vi har allerede 250 som har meldt seg på, så her er det bare å følge strømmen og gå inn på Samarbeidsportalen og finne fram til knappen som sier "Meld meg på".
ARE: Meld deg på, bli med på Brukerrådet på en skjerm nær deg! Vi skal gå inn for landing. Men som dere som lytter på sikkert forstår er det mer i vente. For når programmet for Brukerrådet er banka på plass, så kommer vi tilbake med en ny podkast om det. Så inntil videre: Følg med på Samarbeidsportalen som du finner på samarbeid.digdir.no. Inntil da: Takk for at du var med oss nå, og husk at du finner flere episoder fra Digdir om ulike tema der du vanligvis laster ned dine podkaster. Vi høres!