Husbanken er alltid på jakt etter løsninger og tjenester som gjør de bedre og mer effektive. Husbanken var første virksomhet i produksjon på Ansattporten og er månedens kunde på Samarbeidsportalen.
Ansattporten har vært i en pilotfase det siste året, og i løpet av høsten vil det komme en evalueringsrapport basert på erfaringer som er gjort, samt at det vil komme en anbefaling om veien videre for løsningen.
Felles behov
Offentlige virksomheter har i mange tilfeller behov for autentisering av ansatte, både interne og eksterne. Dette kan for eksempel være ID-kontroll i samband med ansettelser, tilgang til interne eller eksterne system eller annen ekstern samhandling. Mange har spilt på viktigheten av å kunne skille bruk av ID-porten privat og i jobbsammenheng. Dette er behov som skal løses med Ansattporten.
Husbanken med som pilot
Husbanken utvikler fagsystem både for egne ansatte og ansatte i kommunene innenfor områder som bostøtte og startlån. Her har det lenge vært et ønske om en nasjonal løsning for autentisering og autorisasjon. Utfordringen med et tydelig skille mellom jobb/privat-sfæren knyttet til ID-porten har gjort at denne ikke har vært tatt i bruk for disse løsningene.
I pilotfasen ble fagsystem for kommunale boliger (Kobo) valgt ut som første løsning på Ansattporten. Denne løsningen er under utvikling og rulles gradvis ut til flere og flere kommuner og var dermed en perfekt kandidat.
Ansattporten vil være relevant for mange tjenester og områder i Husbanken, og det planlegges for at den skal tas i bruk for flere løsninger fremover.
Vi er alltid på utkikk etter løsninger som kan effektivisere og gjøre våre løsninger bedre. Derfor er vi også ofte tidlig ute med å ta i bruk nye fellesløsninger og funksjonalitet.
Husbanken spilte tidlig inn behovet for en påloggingsløsning for ansatte til Digitaliseringsdirektoratet, og var derfor en selvskreven virksomhet å ha med i pilotfasen.
Anbefales
Kjetil Espedokken i Husbanken anbefaler Ansattporten også til andre virksomheter. Det gir et godt skille mellom jobb/privat-sfæren for brukeren, og er en veldig verdifull løsning som løser ett behov veldig mange offentlige virksomheter har.
Husbanken og andre pilotvirksomheter har spilt inn endringsønsker, og håper og tror at løsningen vil bli enda bedre på sikt.
God dialog
Det har vært god dialog mellom Digdir og Husbanken underveis, og Husbanken legger vekt på at Digdir alltid stiller opp, og er en god sparringspartner. Dette er noe Digdir også i høyeste grad kan si om Husbanken.
Høy bruk
Husbanken bruker alle Digdir sine fellesløsninger. De ser stor verdi av å bruke disse byggeklossene for å skape gode tjenester som både gagner brukerne og gir gevinster for Husbanken.
Digdir er svært takknemlige for at vi har fremoverlente og gode virksomheter som Husbanken, som er nysgjerrige og tar i bruk nye løsninger!
Hva skjer med Ansattporten?
Ansattporten har vært i pilot og det er nå på tide å evaluere og finne ut om den svarer til behovene virksomhetene har. Her blir erfaringer fra Husbanken og andre pilotvirksomheter viktige. I høst vil det komme en evalueringsrapport som blant annet vil inneholde anbefalinger for veien videre.