Hopp til hovedinnhold

Integrasjonsalternativer

Det finnes i hovedsak tre måter å knytte seg til postkassen på. Ved å utvikle integrasjon selv, benytte integrasjonspunkt for eFormidling eller ved å kjøpe en ferdig utviklet modul til et standard fagsystem eller sak-/arkivsystem. Hvilken måte din virksomhet skal ta løsningen i bruk på, har betydning for den jobben som skal gjøres.

Bestille modulen fra en leverandør

Alle de tre største leverandørene av sak-/arkivsystem (Acos, Sikri og TietoEvry) tilbyr integrasjonsmoduler. Dersom din virksomhet benytter en annen leverandør, eller skal ha tilknytning via et annet type system, ta kontakt med den aktuelle leverandøren for å høre hva de kan tilby av integrasjoner.

Benytte integrasjonspunkt for eFormidling

Dersom din virksomhet har et mer sammensatt behov, bør man vurdere å ta i bruk integrasjonspunkt for eFormidling. Eksempler på sammensatt behov er kommunikasjon med flere mottakertyper (innbygger, andre offentlige og private virksomheter), behov for å kunne motta meldinger eller at det er flere forskjellige fagsystemer som blir benyttet i kommunikasjonen. Les mer om eFormidling.

Utvikle integrasjon selv

Dersom din virksomhet ønsker å utvikle en egen integrasjon, finnes det ulike alternativer dere kan benytte dere av.

  • Det er utviklet klientbiblioteker i både .Net og Java som er fritt tilgjengelige via Github.
  • Integrasjonen kan gjøres ved bruk av 3. partsprodukter (f.eks Flame, Oracle, Tibco, IBM m.fl).
  • Det er utarbeidet en grensesnittspesifikasjon som kan brukes i utviklingsarbeidet.

Aktiver tilkopling gjennom SvarUT

Her finner du informasjon om hvordan Digital postkasse til innbygger kan brukes via SvarUT.

Gjøremål basert på Sak/arkiv leverandør

Innføringen av ny transportinfrastruktur medfører en nødvendig endring; Offentlige virksomheter må heretter selv delegere tilganger til andre virksomheter som skal ha lov til å behandle data på deres vegne.

Delegeringen skal gjøres i Altinn av daglig leder for virksomheten, eller den/de som er bemyndiget av virksomheten til å kunne delegere rettigheter i Altinn.

Til daglig leder/bemyndiget:
En ekstern virksomhet skal ha tilgang til å kunne sende digital post til innbyggere (DPI) på vegne av virksomheten du representerer. Ekstern virksomhet kan for eksempel være en fagsystemleverandør eller en samarbeidspartner/databehandler som opptrer på virksomhetens vegne.

For din virksomhet betyr dette at dere må delegere rettighet til KS-Kommunesektorens organisasjon.

Slik går du frem:

Slik går du frem:

  1. Logg inn i Altinn https://www.altinn.no/
  2. Velg virksomheten du skal representere
  3. Klikk på «Profil» i toppmenyen
  4. Klikk på "Tilgang til programmeringsgrensesnittet - API"
  5. Klikk på "gi og fjerne API-tilganger"
  6. Klikk på "Deleger nytt API"
  7. Velg API-et som heter "Delegere rettighet til å sende DPI-meldinger på vegne av virksomheten" ved å søke på "dpi" i søkefeltet
  8. Klikk på plusstegnet til høyre for virksomhetens navn
  9. Klikk på "Neste"
  10. Søk opp virksomheten som skal ha rettigheter til å sende DPI, ved å søke på organisasjonsnummer (i dette tilfellet 971032146)
  11. Klikk på det plusstegnet til høyre for virksomhetens navn og organisasjonsnummer
  12. Klikk på "Neste"
  13. Klikk på "Bekreft"

Du har nå delegert rettighet til en ekstern virksomhet som skal ha tilgang til å kunne sende digital post til innbyggere (DPI) på vegne av virksomheten du representerer.

Innføringen av ny transportinfrastruktur medfører en nødvendig endring; Offentlige virksomheter må heretter selv delegere tilganger til andre virksomheter som skal ha lov til å behandle data på deres vegne.

Delegeringen skal gjøres i Altinn av daglig leder for virksomheten, eller den/de som er bemyndiget av virksomheten til å kunne delegere rettigheter i Altinn.

Til daglig leder/bemyndiget:
En ekstern virksomhet skal ha tilgang til å kunne sende digital post til innbyggere (DPI) på vegne av virksomheten du representerer. Ekstern virksomhet kan for eksempel være en fagsystemleverandør eller en samarbeidspartner/databehandler som opptrer på virksomhetens vegne.

For din virksomhet betyr dette at dere må delegere rettighet til Visma Software International.

Slik går du frem:

  1. Logg inn i Altinn https://www.altinn.no/
  2. Velg virksomheten du skal representere
  3. Klikk på «Profil» i toppmenyen
  4. Klikk på "Tilgang til programmeringsgrensesnittet - API"
  5. Klikk på "gi og fjerne API-tilganger"
  6. Klikk på "Deleger nytt API"
  7. Velg API-et som heter "Delegere rettighet til å sende DPI-meldinger på vegne av virksomheten" ved å søke på "dpi" i søkefeltet
  8. Klikk på plusstegnet til høyre for virksomhetens navn
  9. Klikk på "Neste"
  10. Søk opp virksomheten som skal ha rettigheter til å sende DPI, ved å søke på organisasjonsnummer (I dette tilfellet orgnr til Visma: 980858073)
  11. Klikk på det plusstegnet til høyre for virksomhetens navn og organisasjonsnummer
  12. Klikk på "Neste"
  13. Klikk på "Bekreft"

Du har nå delegert rettighet til en ekstern virksomhet som skal ha tilgang til å kunne sende digital post til innbyggere (DPI) på vegne av virksomheten du representerer.