Integrasjonsalternativer
Det finnes i hovedsak tre måter å knytte seg til postkassen på. Ved å utvikle integrasjon selv, benytte integrasjonspunkt for eFormidling eller ved å kjøpe en ferdig utviklet modul til et standard fagsystem eller sak-/arkivsystem. Hvilken måte din virksomhet skal ta løsningen i bruk på, har betydning for den jobben som skal gjøres.
Bestille modulen fra en leverandør
Alle de tre største leverandørene av sak-/arkivsystem (Acos, Sikri og TietoEvry) tilbyr integrasjonsmoduler. Dersom din virksomhet benytter en annen leverandør, eller skal ha tilknytning via et annet type system, ta kontakt med den aktuelle leverandøren for å høre hva de kan tilby av integrasjoner.
Benytte integrasjonspunkt for eFormidling
Dersom din virksomhet har et mer sammensatt behov, bør man vurdere å ta i bruk integrasjonspunkt for eFormidling. Eksempler på sammensatt behov er kommunikasjon med flere mottakertyper (innbygger, andre offentlige og private virksomheter), behov for å kunne motta meldinger eller at det er flere forskjellige fagsystemer som blir benyttet i kommunikasjonen. Les mer om eFormidling.
Utvikle integrasjon selv
Dersom din virksomhet ønsker å utvikle en egen integrasjon, finnes det ulike alternativer dere kan benytte dere av.
- Det er utviklet klientbiblioteker i både .Net og Java som er fritt tilgjengelige via Github.
- Integrasjonen kan gjøres ved bruk av 3. partsprodukter (f.eks Flame, Oracle, Tibco, IBM m.fl).
- Flame Computing Enterprises CC er verifisert mot digital postkasse til innbyggere
- Det er utarbeidet en grensesnittspesifikasjon som kan brukes i utviklingsarbeidet.
Aktiver tilkopling gjennom SvarUT
Her finner du informasjon om hvordan Digital postkasse til innbygger kan brukes via SvarUT.
Gjøremål basert på Sak/arkiv leverandør
Innføringen av ny transportinfrastruktur medfører en nødvendig endring; Offentlige virksomheter må heretter selv delegere tilganger til andre virksomheter som skal ha lov til å behandle data på deres vegne.
Delegeringen skal gjøres i Altinn av daglig leder for virksomheten, eller den/de som er bemyndiget av virksomheten til å kunne delegere rettigheter i Altinn.
Til daglig leder/bemyndiget:
En ekstern virksomhet skal ha tilgang til å kunne sende digital post til innbyggere (DPI) på vegne av virksomheten du representerer. Ekstern virksomhet kan for eksempel være en fagsystemleverandør eller en samarbeidspartner/databehandler som opptrer på virksomhetens vegne.
For din virksomhet betyr dette at dere må delegere rettighet til KS-Kommunesektorens organisasjon.
Slik går du frem:
Slik går du frem:
- Logg inn i Altinn https://www.altinn.no/
- Velg virksomheten du skal representere
- Klikk på «Profil» i toppmenyen
- Klikk på "Tilgang til programmeringsgrensesnittet - API"
- Klikk på "gi og fjerne API-tilganger"
- Klikk på "Deleger nytt API"
- Velg API-et som heter "Delegere rettighet til å sende DPI-meldinger på vegne av virksomheten" ved å søke på "dpi" i søkefeltet
- Klikk på plusstegnet til høyre for virksomhetens navn
- Klikk på "Neste"
- Søk opp virksomheten som skal ha rettigheter til å sende DPI, ved å søke på organisasjonsnummer (i dette tilfellet 971032146)
- Klikk på det plusstegnet til høyre for virksomhetens navn og organisasjonsnummer
- Klikk på "Neste"
- Klikk på "Bekreft"
Du har nå delegert rettighet til en ekstern virksomhet som skal ha tilgang til å kunne sende digital post til innbyggere (DPI) på vegne av virksomheten du representerer.
Innføringen av ny transportinfrastruktur medfører en nødvendig endring; Offentlige virksomheter må heretter selv delegere tilganger til andre virksomheter som skal ha lov til å behandle data på deres vegne.
Delegeringen skal gjøres i Altinn av daglig leder for virksomheten, eller den/de som er bemyndiget av virksomheten til å kunne delegere rettigheter i Altinn.
Til daglig leder/bemyndiget:
En ekstern virksomhet skal ha tilgang til å kunne sende digital post til innbyggere (DPI) på vegne av virksomheten du representerer. Ekstern virksomhet kan for eksempel være en fagsystemleverandør eller en samarbeidspartner/databehandler som opptrer på virksomhetens vegne.
For din virksomhet betyr dette at dere må delegere rettighet til Visma Software International.
Slik går du frem:
- Logg inn i Altinn https://www.altinn.no/
- Velg virksomheten du skal representere
- Klikk på «Profil» i toppmenyen
- Klikk på "Tilgang til programmeringsgrensesnittet - API"
- Klikk på "gi og fjerne API-tilganger"
- Klikk på "Deleger nytt API"
- Velg API-et som heter "Delegere rettighet til å sende DPI-meldinger på vegne av virksomheten" ved å søke på "dpi" i søkefeltet
- Klikk på plusstegnet til høyre for virksomhetens navn
- Klikk på "Neste"
- Søk opp virksomheten som skal ha rettigheter til å sende DPI, ved å søke på organisasjonsnummer (I dette tilfellet orgnr til Visma: 980858073)
- Klikk på det plusstegnet til høyre for virksomhetens navn og organisasjonsnummer
- Klikk på "Neste"
- Klikk på "Bekreft"
Du har nå delegert rettighet til en ekstern virksomhet som skal ha tilgang til å kunne sende digital post til innbyggere (DPI) på vegne av virksomheten du representerer.